بررسی وجوه نمایشی گلستان سعدی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نجمه فعال
- استاد راهنما احمد امیری خراسانی محمدرضا امینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده مهّم ترین وبارزترین ویژگی اکثر آثار کهن ادبیّات فارسی همچون مثنوی معنوی، شاهنامه فردوسی،آثار نظامی،آثار سعدی،کلیله و دمنه،هزارو یکشب،تصویری کردن ونشان دادن هرموضوع واندیشه ای، با تمام ابزارهای بیانی و زبانی است، تا جائی که گاه هر واژه در حکم یک تصویر یا هرجمله درحکم نمایش یک حرکت و عمل است. با دریافت این ویژگی هاست که مخاطب به بهره ولذّتی مضاعف دست می یابد. گلستان یکی از زیباترین این آثارمحسوب می شود و سعدی درحکایت های آن تمام امکانات وتوانایی های زبان را برای هرچه بیشتر نشان دادن ظرائف اجزای داستان، به کارگرفته است و در واقع با استفاده ای متفاوت از زبان به داستان ساختمان دراماتیک بخشیده است. لذا قرائت هنرمندانه این گونه داستان ها در واقع نوعی اجرای نمایشی محسوب تواند شد؛ همچنان که از گذشته دور نیز همواره خوانش توسّط فردی به نام «نقّال» که در واقع تنها بازیگر متن نیز بوده، یکی از سنّت های مورد علاقه ایرانیان بوده است. این پژوهش که به بررسی وجوه نمایشی در گلستان اختصاص دارد به شیو? سندکاوی اطلّاعات گردآوری شده و در شش فصل ارائه می شود: فصل اوّل را به ذکر مقدماتی در مورد موضوع اختصاص داده ایم،در فصل دوّم ازکلیّات و بررسی تعاریفی در مورد نثرگلستان و سبک داستان نویسی سعدی سخن گفته ایم ودر ادامه، به تعریف درام وشاخص های آن وچگونگی ارتباط داستان با درام در فصل سوّم پرداخته، بعد ازآن، فصل چهارم را به تعریف نشانه شناسی و بررسی نشانه های زبانی و بیانی درگلستان- برای دریافت بهتر وجوه نمایشی اثر- اختصاص داده ایم، در فصل پنجم که مهّم ترین بخش این پژوهش است به بررسی وجوه نمایشی درحکایات پرداخته و در پایان ناگفته های نمایشی راکه به انداز? دیگر عناصردرحکایات دیده نشده، در فصل ششم آورده ایم تا مطلبی را ناگفته نگذاشته باشیم. درآخرلازم به ذکر است غیر از گونه های مختلف دیالوگ و زمان که در متون نمایشی آورده شده،گونه های دیگر از انواع دیالوگ و زمان و مکان درحکایات دیده شده که نگـارنده آنها را با توجـّه به ویژگی های مخصوص هر نوع به گروه هایی تقسیم کرده و نام هایی برای آنها برگزیده و به تعریف هریک مبادرت ورزیده است؛ این انواع هرچه بیشتر وجوه نمایشی را در داستان به اثبات می رسانند.
منابع مشابه
وجوه نمایشی تاریخ بیهقی
از آغاز پیدایش سینما به عنوان ابزاری جدید و تأثیرگذار در بیان احساسات، عواطف، اندیشه و طرز تلقّی انسان معاصر، مسألۀ اقتباس از داستان های نویسندگان جدید و قدیم، مشهور و غیر مشهور، دستمایۀ ساخت فیلم های سینمایی قرار گرفته است. این نوع استفاده از ادبیّات در سینما، علاوه بر ایجاد زمینۀ داستانی برای ساخت فیلم های سینمایی، امکان معرّفی ادبیّات و فرهنگ هر کشور را به سایر ملل فراهم ساخته است. در این راستا،...
متن کاملتحلیل فرازبانی گلستان سعدی
هر گونه تغییر در زبان به عنوان یکی از کانونهای معناساز در متن، منجر به خلق سبک و معنایی جدید خواهد شد. یکی از شگردهای فُرمی و معنایی زبان، کارکرد فرازبانی آن است. در فرازبان، توجه متن به خود زبان معطوف، و در نتیجه، بر عینیت و مادیت زبان تأکید میشود و در ساحت معنایی متن نیز تغییراتی رخ میدهد. فرازبان در متون تعلیمی که قصد القای معنی خاصی را دارند، از اهمیتی مضاعف برخوردار است. بر اساس این تمهی...
متن کاملبررسی ساختار مینیمالیستی در گلستان سعدی
یکی از تصوّرات رایج امّا بیتردید نادرست در مورد نظریه ادبی آن است که نظریه و نقد ادبی را فقط در متون معاصر می توان اعمال کرد، حال آنکه نقد یک ابزار علمی است و هر متن ادبی، خواه کلاسیک و خواه معاصر، از دیدگاه مدرنیستی قابل نقد و بررسی است. یکی از گونه های ادبی که در طول سالیان اخیر دستخوش تغییراتی مهم بوده است، داستان کوتاه است و شکلی نوین از روایت داستانی که هر روز، کوتاه و کوتاهتر میشود، م...
متن کاملبررسی جایگاه رهبری در گلستان سعدی
خاستگاه مدیریت و رهبری از مهمترین موضوعات جهتدهنده به حکومت و اداره یک سازمان است. اینکه انسان از چه مجرایی گام در میدان اداره امور بگذارد و به رهبری پردازد، نقش تعیینکننده در مدیریت و حکومت دارد. تصمیمگیریها و رفتار و سلوک مدیریتی و حکومتی اعم از بخشایش، خردمندی، امانتداری و بلندنظری به شدت متاثر از تلقیها و دریافتها از مدیریت و حکومت است. نوع دریافت زمامداران از خود در جایگاه مدیریتی...
متن کاملآموزۀ عفو در گلستان سعدی
یکی از مفاهیم اخلاقی و انسانی که در متون ادبی ما بسیار بدان پرداخته شده عفو است؛ این موضوع در آثار تعلیمی و عرفانی جایگاه ویژهای دارد. در برخی از متون ادبی به گونهای مستقل و مشخص به این موضوع اشارت شده ولی در گلستان و بوستان سعدی خلاف انتظار، باب مشخصی بدان اختصاص دادهنشده و سعدی ضمن حکایاتش به آن گریز زدهاست. این مقاله به شیوۀ توصیفی_تحلیلی به موضوع عفو در گلستان سعدی پرداختهاست. از نتایج...
متن کاملتحلیلی بر مقدمة گلستان سعدی
موضوع اصلی مقاله، چنانکه از عنوان آن برمیآید، تحلیل مقدمة گلستان است. بدین منظور چند پرسش محوری در مقاله مطرح کردهایم. نخست اینکه آیا سعدی در نوشتن گلستان طرح معین و از پیش تعیین شدهای را در نظر داشته یا اینکه کشکولوار و بر اساس حالات زودگذر این متن را نگاشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، از مقدمه و قرائن دیگر بهره بردهایم. پرسش محوری دیگر این است که بر اساس مطالب مقدمه، هدف اصلی وی از تألیف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023